lördag 5 juli 2008

Handväska av gamla jeans

Tråkigt väder och vad ska man göra? Pysselnerverna börjar känna sig redo för ett nytt projekt. De flesta av oss har säkert lagt undan några gamla favoritjeans som man tror att man ska kunna komma i igen. Allvarligt, kommer kroppen att se ut som den gjorde för 10 år sedan igen? Jag tror inte det... Jag tog ett par gamla jeans och klippte isär dem.

Så här gjorde jag:
Jag klippte ut de båda bakfickorna som jag använde som sidor till väskan. Sedan klippte jag ut en lång bit som ska fungera som kortsidor och undersida i ett. Sedan zick-zackade jag de tre delarna så att inte tyget repar upp sig. Sätt delarna räta mot räta och kör raksöm. Sedan klippte jag ut tygbitar som ska fungera som handtag till väskan. Sick-sacka och sy rak söm.
Jag klippte även ut den lilla fickan som sitter innanför ena framfickan på jeansen och sydde på ena kortsidan, det blev en snygg detalj. För att inte väskan ska tappa formen när man har sina saker i den klippte jag ut en kortongbit som är lika stor som botten på väskan och klädde in den i samma jeanstyg. Sedan var det bara att lägga ner den biten i väskan och så vips håller den väskan på plats!
Kul: Att det blev en väska! (Jag hade inte så stora förhoppningar.) Och att det inte tog lång tid att göra.
Tråkigt: Att "sprättaren" fick göra sig påmindl titt som tätt...

Inga kommentarer: